dimarts, 6 de gener del 2015

MÉS IDEES QUE EMOCIONS

IDEES O EMOCIONS?

És una bona pregunta no creieu? Pareu-vos a pensar.. soleu expressar-vos mitjançant idees o bé us moveu segons les vostres emocions?

Bé doncs a continuació us mostraré diferents tipus d'expressió o eines de suport del pensament a través dels quals, potser, podreu desxifrar la resposta a aquesta pregunta que us he formulat anteriorment.


NÚVOLS DE PARAULES

Els núvols de paraules o tags són un element gràfic però versàtil amb diferents aplicacions. La representació visual d'un conjunt de paraules serveix, per exemple, per a:

  • Il·lustrar una presentació, web o post d'un blog amb un element gràfic tipogràfic atractiu
  • Analitzar la densitat de paraules clau d'una pàgina web o blog
  • Comparar el contingut més rellevant de dos o més documents
  • Identificar els termes més repetitius en un text, discurs, notícia o qualsevol altre tipus de document i reconèixer els conceptes que s'han volgut enfatitzar.

A continuació us citaré quatre tipus d'eines amb les quals podreu arribar a generar núvols de paraules online, sense necessitat d'instal·lar cap tipus de programa:

1. Image Chef: Per a generar elements decoratius a partir de paraules selccionades. 
2. Wordle: Per a crear un núvol de paraules a partir d'un text o una pàgina web

Núvol de paraules

3. TagCrowd: Genera un núvol de paraules a partir d'un text, una direcció web o un arxiu. Presenta més limitacions que els altres, però també és molt útil.

Nube de palabras sobre nubes
Núvol de paraules
Imatge: Google

4. Tagxedo: Es tracta d'una eina molt completa i versàtil per a crear núvols de tags del contingut d'una pàgina web o d'un text.

Espero que hagi estat de profit aquesta breu explicació i que en feu ús d'aquests programes!



FLUXOGRAMES

Un fluxograma o diagrama de fluxe és la representació gràfica de fets, situacions, moviments o relacions de tot tipus per mitjà de símbols. S'utilitza a disciplines com la programació, l'economia, els processos industrials i la psicologia cognitiva.
Alguns programes que ens poden facilitar la creació de fluxogrames són, per exemple, Word de Microsoft, Gliffy o bé Write d'OpenOffice.

Les pases a seguir per a la realització d'aquesta representació gràfica són:


  • Establir l'abast del procés a descriure. D'aquesta manera quedarà fixe el principi i final del diagrama. Freqüentment el començament és la sortida del procés previ i el final la entrada al porcés següent.
  • Identificar i fer una llista de les principals activitats que estan incloses en el procés a descriure i el seu ordre cronològic.
  • Si el nivell de detall definit inclou activitats menor, afegir-les a la llista també.
  • Identificar i llistar els punts de decisió.
  • Construir el diagrama respectant la seqüència cronològica i assignant els corresponents símbols.
  • Assignar un títol al diagrama i verificar que estigui complert i descrigui amb exactitud el precés escollit.


Tipus de fluxogrames:


  • Format vertical
  • Format horitzontal
  • Format panoràmic
  • Format arquitectònic

Utilització dels fluxogrames en educació:

  • Planificar tasques pròpies relacionades amb el desenvolupament de la tasca professional com podria ser representar el procés per a l'acollida d'un nou alumne o professor a l'escola.
  • Ensenyar als alumnes aquesta eina amb la qual podran resoldre problemes, prendre decisions, planificar, organitzar, destriar la informació essencial de l'accessòria, entre d'altres.

Simbologia destacable dels fluxogrames:

Simbologia dels fluxogrames
Imatge: http://gestioinformacio.blogspot.com.es/ 




TAULER D'ANUNCIS

Els taulers d'anuncis són una altra forma de fer pública la informació on s'hi poden afegir fotografies, text, vídeos, ellaços, etc. Un exemple de tauler pot ser Padlet (http://es.padlet.com/) el qual pot ser una bona opció per a guardar i compartir diferents continguts multimèdia sense complicacions.

Tauler d'anunci amb Padlet
Imatge: geoinfoyerbas.webnode.com.uy



MAPES MENTALS

Segons ens afirma la Viquipèdia, els mapes mentals són un diagrama que s’utilitza per representar les paraules, idees, tasques, o altres conceptes lligats i disposats radialment al voltant d’una paraula clau o d’una idea central. S’utilitza per a la generació, visualització, estructura i classificació taxonòmica de les idees, i també com a ajuda interna per a l'estudi, planificació, organització, resolució de problemes, presa de decisions i escriptura.

Els mapes mentals introdueixen i generen la informació al cervell de forma multidimensional. Organitzen les dades en estructures ordenades i interrelacionades; permeten recuperar la informació del cervell d'una manera didàctica, més ràpida i senzilla. I també serveixen per aclarir idees, estalviar temps, recordar millor, planificar, aprovar exàmens, comunicar...

Altres utilitats que poden tenir els mapes mentals poden ser:

  • Organitzar amb facilitat i més eficientment els nostres pensaments.
  • Utilitzar i aprofitar el màxim les nostres capacitats mentals.
  • Potenciar la creativitat.
  • Aclarir les nostres idees.
  • Generar idees individualment o en grup.
  • Estructurar més fàcilment un discurs tant oral com escrit.
  • Planificar la instrucció i alhora ajuda els estudiants a aprendre a aprendre.
  • Plasmar un seguit d'idees sobre el paper.
  • Facilitar l’organizació lògica i estructurada dels continguts d’aprenentatge.
  • Aconseguir un aprenentatge interrelacionat, ja que no aïlla els conceptes, les idees dels alumnes i l’estructura de la disciplina.
Alguns programes amb els quals podem treballar per a crear mapes mentals, com ja hem dit alguna altra vegada en aquest blog, poden ser Cmap Tools, un programa que cal descarregar, si teniu interès us deixo aquí l'enllaç per a que pogueu iniciar aquesta descàrrega: http://cmaptools.softonic.com/

Un altre programa amb el qual podeu crear mapes mentals és amb Bubbl amb el qual podreu treballar via online i és molt fàcil d'utilitzar. A continuació mostraré una pràctica que hem hagut de realitzar a l'assignatura de GTIC. A través del text que proporcionaré seguidament, havia de crear un mapa conceptual amb el qual he utilitzat el programa Bubble. Deixo aquí l'enllaç per a que pogueu accedir a aquest programa i fer les vostres investigacions i experimenteu, animeu-vos! https://bubbl.us/

Text a treballar:

El Dinar de Nadal



Per Nadal tota la família es reuneix a casa l'avia Maria, ella fa el dinar per a tots i aquest normalment consisteix en una escudella, un plat de carn i també neules i torrons de postres. Com que l'Àvia ja es gran, normalment l'ajuden els seus dos fills en Joan i el Marc.



En el dinar coincideixo amb les meves cosines i els meus cosins: La Maria, la Paula, en Genís i l'Eduard que són fills del meu oncle Marc. Cal dir que és un moment entranyable en el que parlem de totes les coses que ens han passat al llarg de l'any ja que ells no viuen a Barcelona com jo sinó que viuen a NewYork. Com sempre en arribar als postres en Genís fa el típic número amb els torrons d'Alacant i fa veure que se li trenca una dent. tothom riu menys la seva mare que pensa en el que costa el dentista.



La meva germana, la Maria també ve al dinar, i aquest any ho fa amb el seu fil, en Ramon, que no menja ni escudella ni carn ja que encara té 3 mesos.



El dinar comença puntualment a les dues del migdia i acaba sempre a la mateixa hora, a les 5 de la tarda.

Ara aprofitant els coneixements que tenim dels núvols de paraules, a més a més realitzarem un amb aquest mateix text, anem a provar!

Per acabar amb aquesta tasca aquí adjunto una fotografia del sopar de Nadal de l'àvia Maria:






                                        
                                                   Dinar de Nadal
                                                            (Fotografies: Flickr amb llicència de Creative Commons)





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada